En strevsom skolehverdag førte til at Hannah droppet ut av den forrige videregående skolen hun gikk på. Som elev på Seiersborg videregående skole Follo i Ås har hun funnet en ny glede i skolehverdagen. – Noe av det beste ved denne skolen er at lærerne har tid til hver enkelt elev, sier hun.

Det har snart gått ett år siden Hannah Lailey Hagen (17) gikk inn dørene til Seiersborg videregående skole i Ås for første gang. Det valget har hun aldri angret på.

– Det som er så fint med å være elev på en litt mindre skole er at man virkelig føler at lærerne ser deg og har tid til deg. Hverdagen her er mer tilpasset, noe som har vært veldig viktig for meg, forteller Hannah.

Hannah går vg1 på Helse- og oppvekstfag. Sammen med medelevene Susanne, Daniela og Aila sitter hun på et grupperom og lærer om røde blodceller. På bordet ligger papir i mange farger, sakser, tusjer, lim og andre hobbysaker.

Jentene rundt bordet jobber med hver sin tegning av blodcellene, og de er alle veldig enig med Hannah om hvorfor de trives på Seiersborg.

– Jeg valgte denne skolen mest på grunn av at det var et lite miljø her. Jeg har fått gode venner og gleder meg faktisk til å dra på skolen nå, forteller Daniela Tømt (16).

Det nikkes i enighet rundt bordet.

– Jeg gikk på en større skole tidligere, men følte ikke at jeg fikk den hjelpen jeg hadde behov for der. Jeg har dysleksi og føler at de er veldig gode på å tilrettelegge rundt det her på Seiersborg, sier Susanne Skålvik Andersen (20).

– Det er enklere å bli inkludert i et mindre klassemiljø, legger Aila Myrvold Forberg (17) til.

– Nå har jeg snart fullført et helt år med skole, og det har jeg ikke klart siden jeg gikk i 8. klasse. For første gang på mange år kan jeg si at jeg gleder meg til å gå på skolen, smiler Hannah mens hun tegner videre og småprater med klassevenninnene sine.

– Man har alltid noen å være med her

I fellesområdet inne på skolen er det stille og rolig, bortsett fra lyden av en bordtennisball som jevnlig treffer bordet etterfulgt av et seiersrop, litt latter eller et høyt “neeeei”. I en sofa sitter en jente med headset med hodet ned i mobilen. På bordene mellom tilhørende sofaer og stoler ligger spill og puslespill og vitner om at pausene ofte fylles med sosiale aktiviteter.

– Man har alltid noen å være med her på skolen. Lærerne er også veldig flinke til å legge opp til at vi skal være sosiale – både med de andre elevene i klassen, men også på tvers av linjene vi går, forteller Hannah og venninnene hennes.

Det å få venner og finne seg en plass i et miljø er viktig for ungdommene, og med så få som 50 elever på hele skolen vil det oppfattes tryggere for mange. Antall elever øker noe når skolen etter sommeren flytter til nyoppussede lokaler i Raveien. Da blir det plass til 80 elever.

– Vi synes også lærerne er veldig flinke til å følge oss opp. De blir godt kjent med oss fra første stund, vet hvilke utfordringer vi har og lytter til oss samtidig som de stiller krav til oss.

I tillegg til faglærere har Seiersborg også flere miljøarbeidere som jobber tett med både lærerne og elevene, og de regnes som en del av klassebildet.

Trygge rammer og mindre klasser

Når skolen starter opp igjen etter sommerferien 2024, vil Seiersborg vgs Follo for første gang ha to vg1-klasser på Helse- og oppvekstfag. I tillegg vil det være en vg3 Påbygg klasse.

Anne Høyer er faglærer innen Helsefag og Rådgiver på Seiersborg. Hun sier dette om skolehverdagen på skolen:

– På skolen vår legger vi opp til at mye av undervisningen skal være praktisk. Vi er en helt vanlig videregående skole, men siden vi er en liten skole med færre elever i klassene så er det enklere for oss å kunne tilpasse skolehverdagen til de elevene som strever.

Seiersborg videregående skole Follo driftes av Stiftelsen Blå Kors Fredrikstad. Det er en privat skole, men det koster ingenting å gå her.

– Men hvem er denne skolen for?

– Elevene som går hos oss har et behov for tryggere rammer og mindre klasser. Det kan være at elevene tidligere har strevd med skolevegring, sosial angst, opplevd å bli mobbet eller lignende. Vi opplever at noen misforstår og tror vi er en spesialskole – det er vi ikke, sier Anne og legger til:

– Her kan elever som av ulike grunner har hatt det vanskelig på ungdomsskolen få mulighet til å oppleve mestring og bli en del av noe større. Vi ser på flere av våre elever som tidligere slet med skolevegring at de nå nærmest ikke har noe fravær. I tillegg ser vi at det sosiale stadig blir enklere å håndtere. Det er gledelig!

Søknadsfrist først 30. april

Søknadsfristen for ordinær videregående skole er for lengst passert, men på Seiersborg er søknadsfristen først 30. april.

Assisterende rektor Espen Andreasen forteller at det allerede har kommet inn mange søknader om skoleplass, men det er plass til flere.

– Vi ønsker oss flere søkere! For første gang skal vi fylle to klasser på vg1 helse- og oppvekstfag, og nytt av året er også vg3 Påbygg. Om du har gått på en annen skole tidligere, men ser behovet for tettere oppfølging kan du fortsatt søke deg til oss på vg2 og vg3, sier han.