– Blå Kors gjør mye fint for andre, så da klassen skulle stemme på hvor vi ønsket at pengene skulle gå var vi enige om at barnas stasjon var riktig valg, forteller daglig leder for elevbedriften Print of Tomorrow, Oscar Olsen Søndreli.

Dette skoleåret har Oscar og resten av elevene i vg2-klassen Salg og reiseliv på Seiersborg videregående skole, Fredrikstad drevet elevbedriften Print of Tomorrow. Ungdomsbedriften har hatt et trykkeri på skolen hvor de har trykket på klær. Spesielt mange russegrupper har stått på kundelisten til bedriften i løpet av året.

Elevene i ungdomsbedriften har jobbet med alt fra forretningside og forretningsplan, registrert seg i brønnøysundregisteret, drevet med salg og markedsføring, drift av trykkeritjenester, styring av økonomi med egen konto og Vipps, regnet på priser, og ført regnskap. De har nå akkurat levert fra seg årsrapport og regnskap til Ungt Entreprenørskap, og fått det godkjent.

Etter å ha drevet ungdomsbedriften gjennom hele året, sitter de nå igjen med et lite overskudd. 25 prosent av dette valgte ungdommene å gi bort.

– Vi hadde en avstemming i klasserommet, og da var det Blå Kors barnas stasjon som seilet opp som vinner, forteller Oscar.

Det var derfor en spent og glad gjeng med ungdommer som selv fikk besøke barnas stasjon i strålende solskinn i forrige uke for å overrekke pengene.

– Vi har gledet oss veldig til dette, sier Oscar.

– Vi er veldig takknemlig

Hege Stormorken er virksomhetsleder for Blå Kors barnas stasjon i Fredrikstad. Hun tok imot ungdommene med stor takknemlighet.

– Slike gaver betyr mye for oss. Vi er takknemlige for at dere velger å gi av deres overskudd til oss. Gaven kommer til å gå tilbake til barna og familiene som bruker oss i form av opplevelser eller aktiviteter, eller til innkjøp av utstyr som er med på å gi opplevelser, sa Hege til ungdommene da hun fikk gaven.

Blå Kors barnas stasjon er et lavterskeltilbud til småbarnsfamilier og gravide i en sårbar livssituasjon. Her tilbys det støttende og styrkende aktiviteter for å styrke foreldrerollen og forsterke barnas oppvekstvilkår.

Overrekkelse: En del av elevene fra vg2 Salg og reiseliv på Seiersborg var med på overrekkelsen av pengene på barnas stasjon. Her er også lærer Kristian Risan og miljøarbeider Håvard Nordang med på bildet.