Elevene på vg2 Salg og reiseliv har startet elevbedriften Print of Tomorrow UB, og i forrige uke pitchet de sin forretningsidé for en jury i Propelljakten, som arrangeres i regi av Ungt Entreprenørskap. Elevene gjorde et godt inntrykk på juryen og fikk med seg en propell på 1000 kroner hjem.

– Det var veldig spennende å være med på. Vi er jo helt i oppstartsfasen, så disse pengene går med til å videreutvikle idéen vår.

Det forteller Oscar Olsen Søndreli som er daglig leder for den nyoppstartede elevbedriften. Sammen med produksjonsansvarlig, Martin Bragstad, og ansvarlig for fysisk salg, Rama Khaldoun Alzoubi, representerte han Print of Tomorrow UB under Propelljakten i Sparebank 1 sine lokaler i Halden tidligere i oktober. Det ble en fin opplevelse.

Elevbedriften Print of Tomorrow UB selger klær og andre produkter rettet mot ungdom gjennom nett og fysisk butikk. De ble en av flere elevbedrifter som fikk tilskudd denne dagen.

– Klassens elevbedrift består av tre deler. Vi har en nettbutikk hvor vi skal selge klær med trykk med litt mørk humor og politisk satire, en avdeling som jobber med pop-up butikk og en avdeling hvor vi printer til bedrifter som har lyst på egne t-skjorter, egne kopper eller lignende, forteller Oscar.

Klasseprosjekt: Elevbedriften er hele vg2 Salg og reiselivs klassens prosjekt. De har alle ulike roller i bedriften. Det er flere elever med som ikke er på bildet.

– Interessant å få fortelle om klassens idé

Propelljakten 2023 er en konkurranse og en testarena for nyoppstartede ungdomsbedrifter og forretningsideene deres. Under Propelljakten i Halden fikk elevene fem minutter til å pitche sin idé og sitt behov til startkapital, før juryen fikk ti minutter til å stille spørsmål og gi tilbakemeldinger og råd.

– Jeg synes det var veldig spennende og interessant å få vise fram og fortelle om idéen klassen vår har kommet opp med. Vi var ikke så nervøse heller, vi følte vi hadde god kontroll, forteller Martin og Rama legger til:

– Vi fikk øvd litt dagen før, så vi var forberedt.

Kule produkter: Elevbedriften, her representert ved Martin, Rama og Oscar, er i gang med prøveprint.

Selv om det kun var tre elever som fikk være med på å pitche idéen under Propelljakten, så er dette et prosjekt som inkluderer hele klassen. Alle har fått hver sin rolle.

Hvor kom idéen til Print of Tomorrow fra?

– Vi har jo et trykkeri her som vi så vg2 jobbet med i fjor. Derfra utviklet idéen seg til det den har blitt, sier Oscar.

Stolte av elevene

Faglærer og fagkoordinator på Salg, service og reiseliv, Kristian Risan, er primus motor på Seiersborg når det kommer til elevbedrift og Ungt Entreprenørskap. Han er stolt av elevene som kom hjem med en propell fra Propelljakten.

– Det er veldig morsomt for dem! Det virker som om elevene synes det er veldig gøy. De lærer jo hele fasen nå med det å drive bedrift. De skal etablere, lage forretningsidé og forretningsplan, de bør ha en plan for markedsføring, og så skal de jo også selge et produkt. Bedriften og økonomien er deres ansvar, og jeg tror de lærer mye av de vanskelighetene de også kommer til å møte på veien.

Han skryter av elevene og sier at å jobbe med elevbedrit henger sammen med at de ønsker å gjøre linjen mer praktisk:

– Salg og reiselivs-linja er en ganske teoretisk linje med mange tunge programfag. Vi ønsker å få en mer praktisk plattform å jobbe på. I fjor drev elevene på vg1 kantina på skolen hver fredag. Det synes de var veldig gøy, og vi så at de hadde drivkraften til å ta det et steg videre i år.

Ungt Entreprenørskap har vært på skolen og hjulpet elevene i gang. Nå har også en av elevene i elevbedriften, daglig leder Oscar, fått plass på et lederseminar som arrangeres i regi av Ungt Entreprenørskap.

– Det er 32 plasser på lederseminaret og nærmere 80 elevbedrifter i området, så at vår kandidat har fått en plass her er veldig moro. Det vil gi nyttig læring for han på veien videre, smiler Kristian.

Hold utkikk etter elevbedriftens produkter

Print of Tomorrow er fortsatt i startfasen, men de har allerede rukket å etablere seg i Brønnøysundregistrene. Følg dem også på TikTok og Instagram – du finner dem ved å søke opp Print of Tomorrow UB.

– Hold utkikk etter oss. Og om noen ønsker spesiallaget trykk er det bare å ta kontakt med elevbedriften på mail: printoftomorrow@gmail.com, avslutter en stolt lærer.