– Vi hadde lyst til å gi elevene en ny ting å jobbe med i løpet av det første året på TIF. Noe elevene kan relatere til og som kan tas i bruk – da landet vi på sparkesykkel, forteller Faglærer ved Teknologi- og industrifag, Thomas Holm-Hansen.

Ideen med å la elevene få lage sparkesykler oppstod da faglærer Thomas tok sin utdanning som yrkesfaglærer i Teknologi- og industrifag ved OsloMet. Sammen med andre lærerstudenter ansatt ved Tomb, Borg og Porsnes videregeående skoler ble det laget en prototype på en sparkesykkel. Det samarbeidsprosjektet har resultert i at produksjonen av sparkesykler nå i gang ved Seiersborg videregående skole.

– De fleste har et forhold til en sparkesykkel, så dette er et morsomt prosjekt å holde på med for de fleste. Det dekker også mange av kompetansemålene elevene skal gjennom i løpet av året, forteller Thomas.

Bak et ferdig produkt ligger både sveising, måleteknikk, bøying av rør, fresing i CNC-maskinen, borring, dreiing og ulik overflatebehandling som for eksempel pussing, grunning og lakkering. I tillegg lærer de mye om ulike materialer. Noen velger også å bruke 3D-printeren til å for eksempel lage håndtakene.

– Jeg håper elevene finner oppgaven motiverende. Denne rosa sparkesykkelen er den første som er ferdigstilt av en av våre elever, og jeg må si at resultatet ble veldig stilig! Elevene har mulighet til å gjøre individuelle tilpasninger på sykkelen sin, så det blir litt ulike varianter her, avslutter Thomas.