Barna fra Knerten barnehage på Kroer var alle strålende fornøyd med besøket de hadde på Seiersborg videregående skole Follo i starten av mai. Elevene på Helse- og oppvekstfag hadde stelt i stand og planlagt for en innholdsrik formiddag med blant annet matlaging, lek og tegneaktiviteter.
Det var en annerledes dag for HO-elevene på Seiersborg denne torsdagen i begynnelsen av mai. Da klokken rundet 10.30, ramlet det små, nysgjerrige barn fra Knerten barnehage inn i skolens lokaler, og elevene stod klare for å ta de imot.
– De har planlagt alt, helt ned til de små detaljene. For at alt skal gå smertefritt har det vært viktig med en aktivitetsplan og fordeling av ansvar. Hvem tar imot barna? Hvem har ansvar for å lage mat med barna? Hvem tar seg av aktivitetene på aktivitetsrommet? Når skal vi spise? Hvem dekker på og tar ansvar for at alle vasker hender? Det har vært mye å sette seg inn i, og derfor også veldig lærerikt for elevene.
Det forteller faglærer på Helse- og oppvekstfag, Anne Høyer. Prosjektet med barnehagebesøk baserer seg på kompetansemål elevene har vært gjennom dette skoleåret. Næringsstoffer, hygiene, fysisk og psykisk helse, fysisk aktivitet, relasjons- og sosial kompetanse og barns utvikling har vært relevant for dette prosjektet.
– Elevene har vært veldig flinke i planleggingsprosessen. Det er gøy å se hva de har fått til og hvordan det fungerer i praksis, smiler Anne mens hun følger med på hvordan ungdommer og barn skaper relasjoner under matlagingen.
Mye læring
Elevene var tydelig spente før barna fra barnehagen kom. Alle synes det har vært gøy å jobbe med.
– Det har vært fint å samarbeide i gruppe om både aktiviteter og mat. Vi tenkte at barna kom til å like både fargelegging og perling, og det ser vi jo nå at de gjør. Det er enkle aktiviteter som barna liker å holde på med, forteller en av elevene. En annen legger til:
– Til mat serverte vi fiskepinner for det er sunt og noe de fleste barn liker. I tillegg hadde vi grønnsaker, og så ble det frukt til slutt.
I tillegg til de relevante kompetansemålene har dette også vært et tverrfaglig prosjekt hvor elevene blant annet har jobbet med å sette opp budsjett i Excel. Faglærer Anne forteller:
– Det er mye læring i et slikt prosjekt. Elevene har blant annet beregnet kostnader opp mot næringsinnhold i maten. De har også lært seg beregning, hvor mye potet trenger vi egentlig, og hvor mange fiskepinnner?
Fornøyde barn og elever
– Det er så gøy! Vi lærer å skjære og!
– Oj! Se hvor mye vann det er i eplene!
Barna fra Knerten barnehage holder ikke igjen når de deler inntrykkene fra dagen på skolen. Det kan se ut som om elevenes opplegg har fungert fint.
– Barna har gledet seg masse og har vært så spente. De gikk en hel time for å komme hit, så forventningene har bygd seg opp underveis. Flere har snakket om at de har gledet seg til å lage mat, for de synes generelt det er gøy å være på kjøkkenet alle sammen, sier Charlotte Glosli fra Knerten barnehage og avslutter:
– Det har vært en super dag og det er veldig verdifullt å se den kontakten barna får med elevene gjennom dagen.
SE FLERE BILDER FRA BARNEHAGENS BESØK: