Det ble en annerledes dag for både barna og elevene på Seiersborg videregående skole da 15 nysgjerrige 5- og 6-åringer kom på besøk til skolen. Det er ikke første gangen barna er på besøk, men vanligvis er de bare i gymsalen som de benytter til aktivitet. På fredag inviterte elever og lærere på Seiersborg Doremi barnehage til en «Hva vil du bli når du blir stor»-dag.

På programmet stod blant annet omvisning i verkstedet til TIP (Teknikk og industriell produksjon). Maskiner er spennende og særlig den store maskinen som vi må snu oss vekk ifra for ikke å få sveiseblink. På klasserommet til helsefag fikk vi hilse på «pasientene» i sykesenga, og høydepunktet var å kjøre senga opp og ned. På rommet til Design og håndverk fikk de male sitt eget kunstverk, Barna fikk også være de aller første kundene i de nye lokalene til frisørlinja som starter opp til høsten. Og resultatet var selvfølgelig blå, rosa, lilla og grønn sprayfarge i håret.

Flere av barna har allerede bestemt hva de skal bli når de blir store. John Ivar og Wiktor skal jakte etter diamanter. Noen av diamantene skal de bruke til å kjøpe godteri. Ellers er det flere frisører, en brannmann, en konditor, et par fotballspillere og en postmann. Kanskje noen også fikk noen nye ideer etter besøket på Seiersborg.

Etter mange inntrykk og spørsmål ble det servert lunsj, før dagen ble avsluttet i gymsalen med fotball og fallskjerm. Fire gutter som går 1. og 2. klasse på Seiersborg ledet an timen, og innsatsen var stor og jubelen ellevill. «Dette har vært en fin skoledag,» sier de guttene. «Og vi har hatt det minst like morsomt som barna.»

Hva var det beste med dagen? «Jeg synes det var veldig fint å være hos frisøren og få rosa striper i håret,» smiler Kirat og viser fram håret. «Fotballkamp med de store guttene,» sier Korosh. «Det var morsomt.» Barna er også enige om at vaflene de fikk på besøk i verkstedet til TIP var innmari gode.