Vi går inn i årets første høstmåned og ser tilbake på en fin skolestart-måned.

August er måneden hvor alt det nye skjer. Ny skole, ny klasse, nye fag, nye klassekamerater, nye lærere, ny skolevei, ny hverdag. For mange kan det være overveldende med så mye nytt, og terskelen for å møte alt det nye er for mange veldig høy.

På Seiersborg bruker vi derfor mye tid på å bli godt kjent med hverandre og bli trygge i klasse- og skolemiljøet. Her er et lite tilbakeblikk fra noe av det august handlet om hos oss:

BUA-klassen på Fiskesprell på Inspiria

BUA-klassen var på INSPIRIA science center hvor de lærte å lage enkle fiskeretter ute på grillen. Dette opplegget kalles Fiskesprell som er et nasjonalt kostholdsprogram med aktiviteter som skal legge til rette for at barn og unge skal spise mer sjømat.

BUA-klassen fikk opplæring av Bård Greni og hadde en kjempefin dag på Inspiria. Mellom praktisk arbeid og teori ble det også tid til å teste noen av aktivitetene inne på vitensenteret.

SSR og SR blir kjent i nærmiljøet

Salg, service og reiseliv vg1 og Salg og reiseliv vg2 tok en tur ut i nærmiljøet for å bli bedre kjent med hverandre.

I nydelig sommervær ble det grilling på stranda i nærheten av skolen og tid til å være sammen. Slik skapes samhold og trygge rammer for ungdommene våre 💙.

FBIE lager papirblomster til å dekorere skolens inngangsparti

Eleven på FBIE er i gang med sitt første oppdrag denne høsten. Skolen er oppdragsgiver, og samarbeidsoppgaven går ut på å dekorere inngangspartiet til skolen.

Temaet er høst 🍁🍂

Elevene skal lage papirblomster, og de første blomstene var solsikker.

Salg, service og reiseliv på Skauen gård

For en fin opplevelse SSR vg1 hadde på fantastiske Skauen Gård.

I perfekt sommervær plukket de masse mais!

SSR har et fag som heter kultur og samhandling – tur, maisplukking og til slutt tilberedelse og maisspising er ikke bare faglig relevant, det gir også rom for utvikling av et godt klassemiljø 🥰.

Uken etter lagde de Mexican street corn på kjøkkenet på skolen.

MykStart-dag for elevene

Denne dagen kom helt i begynnelsen av skoleåret på Vg1 og tanken var å bli kjent med hverandre i klassen og på tvers av klassene gjennom ulike samarbeidsaktiviteter. De skulle blant annet:

1. Fargelegge navnet sitt. Navnet blir klippet ut, laminert og hengt opp på klasseromsdøra.
  2. Scrabble – lag flest mulig ord, bruk opp alle bokstavene.
  3. Hvordan vil du ha det i klasserommet – skriv opp på gule lapper, dette danne grunnlaget når vi senere skal lage klasseregler.
  4. Spille kubb.
  5. Landart – en kunstform der en bruker det en finner i naturen til å lage former, mønstre og installasjoner. Her – samarbeid om å lage en landart i tema vennskap.

Ingen tvil om at dagen ble vellykket – god stemning, latter og diskusjon!